Sectorul tehnologiei informaţionale este dominat de companii gigant precum Google, Facebook şi Amazon, comentează publicaţia The Wall Street Journal, propunând analizarea oportunităţii fragmentării pieţei.
„Companiile Standard Oil şi American Telephone & Telegraph erau titanii tehnologici în trecut, ocupând peste 80% din pieţele de profil. Actualii giganţi în domeniul tehnologiei informaţionale sunt la fel de dominanţi: în Statele Unite, compania Google, a grupului Alphabet Inc., deţine controlul asupra a 89% din activităţile de căutare pe Internet; 95% dintre tinerii adulţi activi pe Internet utilizează un produs Facebook; iar compania Amazon.com efectuează 75% din vânzările de cărţi electronice. Aceste firme care nu sunt monopoliste sunt duopoliste: Google şi Facebook au absorbit 63% din fondurile pentru reclame online în 2017; Google şi Apple furnizează 99% din sistemele de operare pentru telefoane mobile, iar Apple şi Microsoft oferă 95% din sistemele de operare pentru calculatoare personale”, constată editorialistul Greg Ip într-un articol publicat în Wall Street Journal sub titlul „Caz de practici neconcurenţiale împotriva Facebook, Google şi Amazon / Un număr mic de giganţi în domeniul tehnologiei informaţionale exercită dominaţie în domeniul specific exact cum se întâmpla la un moment dat cu grupurile Standard Oil şi AT&T. Ar trebui fragmentate aceste companii?”
„Un număr din ce în ce mare de critici cred că aceste companii gigant din domeniul IT trebuie fragmentate sau supuse unor reglementări speciale, aşa cum s-a întâmplat cu Standard Oil şi AT&T. Neregulile care li se reproşează sunt de genul distribuirii de ştiri false, alimentării dependenţei ori acumulării deşeurilor în zonele comerciale din oraşele mici. Dar autorităţile de reglementare în domeniul concurenţial au un test dificil: amploarea acestor companii îi dezavantajează pe clienţi?”, adaugă Wall Street Journal.